اقتصادییادداشت های تحلیلی

با دست انداز های وام ودیعه مسکن چیکار کنیم؟

ودیعه های حمایتی و موانع دریافت تسهیلات

چند سالی است که اوضاع مسکن رو به راه نیست، طرح های مسکن ملی شروع شده است، اما هنوز به پایان نرسیده ، اجاره بهای خانه در 1401همچنان رو به افزایش است ،در شرایط بحرانی غالب مردم به علت تعطیلی های زیاد و رکود با مشکل اقتصادی رو برو شده بودند. ستاد ملی کرونا در سال 1399برای بهبود وضعیت مستاجران اعلام کرد که به مستاجران وام مسکن پرداخت شود. طبق قانون این وام باید به دو صورت در اختیار مستأجران قرار می گرفت؛ با سررسید یکساله وام به مالک پرداخت می‌شد و مستأجر سود 13 درصدی آنرا به صورت ماهانه پرداخت می‌کرد. یا این‌که وام با سود 12 درصد به مستأجر اعطا و در بازه سه ساله آنرا بازپرداخت می‌کرد.
اوایل سال 1400 نیز ستاد ملی کرونا مصوبه سال گذشته خود را تمدید کرد که البته در آن سقف وام ودیعه مسکن در تهران به 70 میلیون، کلانشهرها به 50 میلیون و سایر شهرها به 25 میلیون تومان افزایش یافت. جهش تولید مسکن به منظور حمایت از مستأجران در سال 1400 تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات کمک ودیعه مسکن از طریق معرفی وزارت راه و شهرسازی توسط بانک‌های عامل پرداخت می کرد.
تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان مصوبه و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است. نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن ۱۸ درصد و طول دوره بازپرداخت ۵ ساله است. از این تعداد حدود 550 هزار نفر به بانک‌ها معرفی شده‌اند که حدود 83 هزار نفر توانسته‌اند وام ودیعه مسکن را دریافت کنند.
در1401هم معاونت مسکن و ساختمان از آغاز ثبت‌نام متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن از ۱۲ خرداد در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی خبر داد.
بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان، پیرو تصمیم دولت برای پرداخت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در سال ۱۴۰۱ به مستاجران، ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات مذکور از ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه ۱۲ خرداد از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی در دو سامانه amlak.mrud.ir- saman.mrud.ir آغازشد.
اما مشکلی که پیش روی مستاجران وجود دارد یک زمان اعلام وام دریافتی ، دومین موضوع تاریخ قرارداد است که لزوما باید برای سال 1401باشد و مورد دیگر سود دریافتی از این تسهیلات حمایتی است که با وام های دیگر هیچ تفاوتی ندارد و باز پرداخت این مقدار سود در توان دریافت کنندگان نیست. پیداست که تسهیلات اعلام شده شامل همه افراد نیست .
متاسفانه مستاجران همچنان با افزایش بها روبرو هستند وتسهیلات اعلام شده به علت اینکه شامل مستاجران نمی شود در رنج هستند به نظر می رسد کارشناسان ودیعه های حمایتی از وضعیت درآمدی مردم و اوضاع آشفته مسکن بی خبر هستند ویا اساسا نمی خواهند در این شرایط سخت در کنار مردم باشند وگرنه بررسی موارد و موانع مطرح شده در رفع ان مشکل نیست اگر بخواهند. /یادداشت اختصاصی قم پویا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا