فرهنگی

اربعین خورشید

از قربانی ­شدن سالار شهیدان و یاران با وفای آن حضرت، چهل روز می­گذرد؛ چهل روز است که خیمه­ های اهل­ بیت پیامبر (علیهم­السلام) خاکستر شده و پر و بال پرستو های بی ­آشیان، شکسته و سوخته است.          

چهل روز است که زینب (علیهاالسلام) می­خواهد سر به روی شانه­ های مهربان حسین و عباس بگذارد و های­ های گریه را سر دهد؛ از تازیانه ­های ظلم و ستم، شِکوِه کند و از زخم زبان کوفیان جفاکار بنالد؛

اما به خاطر بازماندگان قافلۀ کربلا و یتیمان مظلوم و زجر کشیده، خونِ دل می­خورد و هنگامی که شب، چادرِ سیاهش را بر سرِ شهر می­کشد، همچون پدرش امیر مؤمنان،  فریاد زخمیِ «غربت و مظلومیت» را در نماز شبِ خویش به گوش فلک می­رساند.

سکوت او یادآورِ شکیبایی زهرای مرضیه است و سخنانش، یادآور خطبه­های آتشینِ حیدر کرار !  

به راستی اگر پیام ­آور کربلا نبود و همراه برادرزاده ­اش زین­ العباد، با افشاگری­ های خود، پایه ­های کاخ یزیدیان را به لرزه درنمی ­آورد، کربلا در کربلا مدفون نمیشد؟!…

سِرّ نی در نینوا می­ماند اگر زینب نبود                                                      کربلا در کربلا می­ماند اگر زینب نبود…

باری، از پیروزی خون بر شمشیر، چهل روز می­گذرد و امروز، اربعین خورشید است؛ خورشیدی که «مرگ سرخ» را بر زندگی ننگین و ذلت بار، ترجیح داد تا اسلام بماند؛ خورشیدی که ذبح شد؛ بر فراز نیزه رفت و همراه با 72 ستاره، نورافشانی کرد و دورافتاده­ترین نقاط عالم را با پرتو پرفروغ و خون­ رنگ خویش، روشن ساخت و «حیات» را در رگ­ های مردۀ هستی تزریق نمود.

امروز کاروان خستۀ نینوا  به مدفن لاله های سرجدا می­رسد و کودکان و زنان،  با دیدن قبرهای بی­نام و نشان عزیزانشان، همچون برگ­های زردِ خزان، خود را از روی شترهای بی­ جهاز،  روی زمین افکنده، بر سر و روی خود خاکِ یتیمی و بی ­کسی می­ریزند؛ با این که هنوز گرد و خاک خرابه­ های کوفه و شام بر سر و روىِ زنان و کودکان عزادار باقی مانده است … .

اربعین است؛ چهل روز از عزا و ماتم سرور و سالار شهیدان می­گذرد، اما  عشق به حسین و نهضت خونین او،  همیشگی است و پایدار؛ پایداری در راه خدا تا پای جان! این، درسی است که شیعه از عاشورا آموخته و در این راه،  هیچ­گاه از پای نخواهد نشست؛ تا هنگام قیام منتقم آل­محمد ( عج ) فرا برسد و  پرچم عدالتِ مهدوی در سراسر دنیا گسترده شود.

حال که هر روز عاشوراست و همۀ خاک­ها، کربلا، باید با ادامۀ راه سرور و سالار شهیدان، با عاشوراییان همگام شویم تا «حسینی» بمانیم… .

مهدی محدثی
نویسنده : مهدی محدثی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا