فرهنگییادداشت های تحلیلی

به همت رسانه های قم صحن عتیق حرم مطهر نجات یافت

یادداشت اختصاصی قم پویا/ اواخر سال 1400بود که زایران دیدند که در صحن عتیق قدیمی ترین صحن حرم حضرت معصومه علیها سلام قسمت جنوبی آن کاور می شود اول گمان می شد یک بخش کوچکی از کاشی ها قرار است مرمت شود اما در کمال ناباوری دیدیم مدام به وسعت کاشی های تخریب شده این صحن که امام هادی نام گرفته است افزوده می شود عده ای از میراث بانان قم ازطریق فضای مجازی خواستند پیگیر این موضوع شوند که چرا کاشی های تاریخی این صحن را تعویض می کنند تا مرمت ، معاون اجرایی حرم حضرت معصومه(س) روز 21خرداد ماه 1401در پاسخ به مطالبه رسانه ها هرگونه مرمت غیراصولی در صحن عتیق را تکذیب کرد و گفت: هیچ کاشی تاریخی و قدمت‌داری حتی به اندازه یک سانت دست نخورده و تخریب نشده است.

هادی محمودنژاد با رد هرگونه شایعه درفضای مجازی مبنی بر تخریب کاشی‌های قدمت‌دار و تاریخی صحن امام هادی(ع) و صحن عتیق گفت: مدعیان باید به صورت مستند و مصداقی بگویند، اینکه شخصی در فضای مجازی بیاید موضوعی را روی هوا مطرح کند و ذهن رسانه‌ها و مردم را درگیر و آلوده کند و بعد هم کنار برود، درست نیست.

معاون اجرایی حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: هیچ کاشی قدمت‌داری حتی به اندازه یک سانت در صحن عتیق دست نخورده است؛ اینکه در فضای مجازی منعکس کردند برخی از این کاشی‌ها برای دوره صفویه و قاجاریه است، اصلاً این چنین نیست.

وی با بیان اینکه کاشی‌هایی که مطرح کردند هیچ کدام میراثی نبوده و نیست، این کاشی‌ها در همین دهه 50 و 60 عوض شده بود و مستندات آن موجود است، بیان کرد: دوست‌داران میراث‌ فرهنگی این اطمینان را داشته باشند که هیچ کاشی دارای قدمت تاریخی تخریب نشده است.

محمودنژاد همچنین توضیح داد: کاشی‌ها و متریالی که قدمت میراثی دارد، اگر روی همان محل کار قابل حفظ شدن باشد حفظ می‌شود، اما اگر قابل نگهداری نباشد ابتدا با انجام مراحلی نظیر زیرسازی و با کیفیتی که در خور مرمت بنای میراثی باشد مجدداً سر جای خود برگردانده می‌شود.

وی نسبت به جایگاه میراثی حرم مطهر تأکید کرد و تصریح کرد: آستان مقدس داعیه‌دار حفاظت از این میراث ارزشمند است و نسبت‌ به نگهداری ابنیه‌ تاریخی و میراثی دغدغه‌مند بوده و به شکل تخصصی عمل می‌کند.

مطابق با صحبت‌های معاون اجرایی حرم حضرت معصومه (س)، کاشی‌هایی که قابل نگهداری نباشد و میراثی باشد، به موزه منتقل می‌شود که در سال‌های اخیر این موضوع را نداشتیم و متریال میراثی در محل خود حفظ شده است.

این گفته ها صحت نداشت ، کتیبه سر در ایوان طلا که نام فتحعلی شاه قاجار برآن هک شده بود گویایی تاریخی بودن این قسمت از معماری زینتی حرم بود و نباید با اعمال سلیقه تغییر می کرد بلکه باید مانند تمام اماکن تاریخی زیر نظر میراث فرهنگی قم مرمت می شد اما متاسفانه کارشناسان حرم اعتقادی به کارشناسان میرات قم نداشتند.

اما با فشار رسانه ها و نامه استاتید دانشگاه به وزیر میراث فرهنگی و تشکیل کمیته مشترک بین کارشناسان میراث فرهنگی قم و حرم مطهر در نهایت تایید شده که کاشی های تخریب شده تاریخی بوده و باید کار همینجا متوقف شود و شد. دراین بین خیلی از پیج های اینستاگرامی از جمله «قم نامه» که مدافع سرسخت حفظ معماری تارخی حرم و کاشی های موجود بود و تعدادی از دغدغه مندان ، رسانه ها از جمله قم، روزنامه شاخه سبز، پایگاه خبری قم پویا، خبرگزاری ایسنا ، خبرگزاری ایلنا به دفاع از میراث گرانبهای معماری صحن عتیق پرداختند و در نهایت از همت بلند فرهنگ دوستان و میراث بانان تخریب کاشی ها که تا سر در ایوان طلا هم رسیده بود متوقف شد.

این مهم دست نداد مگر با تلاش رسانه های قم ومیراث بانانی که در بزنگاه ها به داد میراث قم رسیده اند اگر چه در طی سال های گذشته میراث فرهنگی قم آنطور که باید و شاید به رسانه های استانی بها نداده ، اما هستند خبرنگارانی که بی هیچ چشمداشتی قرص و محکم پای حفظ و پاسداری از میرات های شهر خود ایستاده اند و از آن مراقبت می کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا