مدیریت شهرییادداشت های تحلیلی

تعصب بی‌جا به سقاییان‌نژاد تا حال بد شهروندان!

این‌روزها مسئله ماندن یا رفتن شهردار قم نقل همه محافل شده و آن‌قدر این سناریوی برجسته‌سازی، با قدرت صورت گرفته که حتی در دورهمی‌های خانوادگی هم، بحث اینکه شهردار خوب است یا بد مطرح می‌شود.

در این بین، توده مردم قم که نیازهای عمومی از جمله خدمات شهری، فضای سبز، حمل و نقل و ترافیک، عمران و شهرسازی، و محیط زیست شهری برای‌شان مهم است، از دکتر سقاییان نژاد رضایت بالایی دارند؛ ولی از نگاه نخبگان و خواص، مسئله فرهنگ ارجحیت دارد و ایشان را در این مسیر موفق نمی‌دانند؛ که این دیدگاه تا حدودی درست است. ولی نباید فراموش کنیم که بسیاری از مراکز فرهنگی و دستگاه‌های اجرایی قم بابت فرهنگ ردیف بودجه دولتی می‌گیرند، ولی قدمی برای مردم این شهر برنمی دارند. این مراکز فرهنگی و ادارات دولتی که تعداد آن‌ها کم هم نیست و هیچ نظارتی هم روی آنها نمی‌شود، معلوم نیست این اعتبارات را کجا و چگونه هزینه می‌کنند؟ و اتفاقا شان نظارتی نمایندگان مجلس حکم می‌کند که به این مسئله ورود کنند.

در هر صورت و با در نظر گرفتن جمیع نظرات موافقین و مخالفین باید گفت ماندن یا رفتن شهردار، در مسیر اشتباهی قرار گرفته و لازم است این فرآیند در جهت درست خودش پیگیری شود.

فلذا بعنوان یک شهروند به چند نکته اشاره می‌کنم.

نکته اول:
اشتباهی که در قم رخ داده این است که عزل یا ابقاء شهردار تبدیل شده به یک چالش، و شایسته نیست که این موضوع تا حدی پیش برود که موجب تزلزل در سازمان و یا تضعیف روحیه کارکنان خدوم شهرداری شود.

نکته دوم:
به عنوان یک کارشناس جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری و با توجه به دقت نظری که روی مدیریت شهری استان‌ها و شهرستان‌ها، مخصوصا کلان‌شهرها داشته‌ام، عرض می‌کنم نباید نسبت به اشخاص، تعصب بی‌جا داشت؛ مهم نیست که شهردار جناب دکتر سقاییان نژاد باشد یا فرد دیگر؛ و اگر کسی هم فکر کند قحط الرجال است و هیچ شهرداری در سطح ایشان پیدا نمی‌شود خطا اندر خطاست.

نکته سوم:
مسئله اصلی و مهم پیشرفت و آبادانی شهر قم است. در دوره آقای دکتر سقاییان نژاد، انقلاب مدیریت شهری رقم خورد و هیچکس نمی‌تواند منکر خدمات و تحولات گسترده ایشان شود.

فلذا اگر بنا بر تغییر باشد، باید کسی بیاید که نقاط قوت شهردار فعلی را داشته و بتواند نقاط ضعف را جبران کند، در این حالت قم رشد خواهد کرد؛

با این اوصاف، مخالفین شهردار باید انرژی و توان خود را برای پیدا کردن گزینه قوی تر از ایشان به کار گیرند؛ که با فضای اختلافی ایجاد شده، بعید به نظر می‌رسد هیچ فرد توانمندی مسئولیت شهرداری قم را بپذیرد.

در حالت خوش‌بینانه، اگر فرض را بر این بگذاریم که گروه مخالفین بتوانند گزینه‌ای هم‌سطح یا حتی قوی‌تر از جناب آقای دکتر سقاییان نژاد معرفی کنند، باز هم نیاز است تا موافقان شهردار فعلی، بدون هیچ تعصبی، فرد جدید را همراهی کنند.

باز تاکید می کنم اینکه بگوییم ایشان استعفاء بدهد یا استیضاح شود و برود، سپس هر کسی آمد خوش آمد، این‌هم اشتباه بزرگی است که خسارت‌های آن بعدا معلوم می شود و قطعا مردم از اعضای شورای شهر مطالبه خواهند کرد.

نکته چهارم:
نظارت نمایندگان مجلس، ساز و کار خودش را دارد و مسیر کاملا مشخص است؛ نماینده در صورت مشاهده تخلف از قانون می‌تواند وزیر کشور را مورد سئوال یا استیضاح قرار دهد و این حق قانونی و شأن نظارتی مجلس شورای اسلامی است.

نکته پنجم:
مردم شهر نیاز به آرامش روانی دارند و دو قطبی‌سازی کاذب و کشیدن اختلافات بین مردم خلاف امر رهبر عزیز انقلاب و خلاف اصول مدیریتی است و طرح این مسائل از سوی هر کسی باشد کاری اشتباه و ظلمی بزرگ در حق مردم شهر است.

فلذا حال مردم را بیش از این بد نکنیم.

حمید اورعی
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا