یادداشت های تحلیلی
موضوعات داغ

مرتبه‌ ای پایین تر از حیوان

خداوند کریم در سوره اعراف می‌فرماید:
وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ

بنده امروز شنیدم که بازیکن سابق فوتبال ایران و گریخته به دامن دشمن، درباره فاجعه کرمان چه گفته است؛ در ذهنم آمد که او چرا سکوت نمی کند؟ او که در دنیای مورد نظرش باید دیگر راحت باشد.

فکر کردم که نکند برای آنجا ماندن لابد نیاز است مانند سگ های خانگی، دمی برای ارباب خود تکان دهد تا به تکه نانی یا قطعه استخوانی مشعوف شود؟

اما بعد که بیشتر فکر کردم دیدم این گمان، توهین به سگها است، سگها حیوانات باوفایی هستند، آنها هیچ وقت خانه کودکی و ارباب واقعی خود را از یاد نمی‌برند، آنها از یاد نمی‌برند آن وقت که توله ای بیش نبودند، کجا بزرگ شدند و در کدام خانه برای نگهبانی تربیت شدند .

بله، سگ بهتر از برخی آدم ها است، کسی که یادش می‌رود کجا و در کدام مملکت برای او اسم و رسمی ساختند، از سگ پایین تر است و شرافت سگ به او ارجحیت دارد و اینجاست که دقیقا این آیه مصداق پیدا می کند، جایی که یک انسان خود را به مرتبه ای پایین تر از حیوان تنزل می دهد .

و همانا بسيارى از جنّ و انس را براى دوزخ آفريديم، (كه سرانجامشان به آنجا مى‌كشد، چرا كه) آنان دلهايى دارند كه با آن حقّ را درك نمى‌كنند و چشمانى دارند كه با آن نمى‌بينند و گوشهايى دارند كه با آن نمى‌شنوند، آنان همچون چهارپايان، بلكه گمراه‌ترند، آنان همان غافلانند.

Certainly We have winnowed out for hell many of the jinn and humans: they have hearts with which they do not understand, they have eyes with which they do not see, they have ears with which they do not hear. They are like cattle; indeed, they are more astray. It is they who are the heedless

غلامرضا قدمی -خبرنگار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا