کشاورزی

افزايش کميت و کيفيت محصولات توليدي کشاورزي بامصرف کودهای فسفاته و پتاسه

به گزارش پایگاه خبری قم پویا ، شرکت خدمات حمايتي کشاورزي يکي از مهم‌ترين شرکت‌هاي زيرمجموعه وزارت جهاد کشاورزي مي‌باشد که به‌عنوان اولين و بزرگترين زنجيره تأمين و توزيع نهاده های کشاورزي در ايران، وظيفه بسيار مهم تهيه، تأمين و توزيع انواع نهاده‌هاي کشاورزي شامل کودهاي يارانه‌اي، سم و بذر را در سطح کشور برعهده دارد. اين شرکت تاکنون اين وظيفه حساس خود را به بهترين نحو ممکن در سطح کشور انجام داده و علي‌رغم وجود تمامي مشکلات در چند سال اخير در بازار جهاني نهاده‌هاي کشاورزي، تاکنون توانسته است تمامي کودهاي مورد نياز بخش کشاورزي کشور را به موقع تأمين نموده و در اختيار کشاورزان در اقصي نقاط کشور قرار دهد.

در همين راستا مهندس حسین زند، مدیر شرکت خدمات حمايتي کشاورزي استان قم، در مصاحبه‌ای، به بيان آخرين دستاوردها و عملکرد شرکت خدمات حمايتي کشاورزي استان قم در سال 1402 در زمینه توسعه وترویج مصرف متعادل و بهینه کودهای پایه توسط کشاورزان، پرداخته و گفت: در زمينه تأمين و توزيع کودهاي فسفاته و پتاسه بیش از 6 هزار تن انواع کودهای فسفاته و پتاسه در استان توزیع شده است.

وی افزود: علاوه بر توسعه و ترویج مصرف بهینه و متعادل انواع کودهای فسفاته و پتاسه و کسب رتبه ی برتر استان قم در این زمینه، دنبال افزايش مصرف اين کودها در سطح استان به منظور افزايش کميت و کيفيت محصولات توليدي کشاورزي و بدنبال آن مبارزه بهتر با انواع تنش‌هاي بيماري و محيطي نیز مي‌باشيم.

نکته‌اي که بايد در اينجا به آن اشاره نمايم اين است که در مصرف کودهاي فسفاته و پتاسه، کمي مصرف آن کمتر از نرم جهاني مي‌باشد و بايد کشاورزان ما کودهاي بيشتري مصرف بکنند. ما در سال قبل رکورد مصرف کود کشور در 15 سال گذشته را زديم و بيشترين ميزان مصرف کودهاي گذشته مربوط به سال 1401 بوده است که خروجي آن را در توليد گندم سال قبل مشاهده فرموديد که علي‌رغم عدم وجود بارندگي خيلي مناسب، در حوزه تأمين و تدارک کودهاي کشاورزي، رکورد کشور زده شد و سال 1401 چيزي در حدود 2 ميليون و 700 هزار تن کود در سطح کشور مصرف گرديد.

در مورد مصرف کودهاي ازته نيز در حال حاضر نزديک به حد مطلوب مي‌باشيم و بيشتر از آن مصرف نمي‌کنيم. تاکنون کارهاي ترويجي و آموزشي بسيار زيادي در استان انجام شده است تا کشاورزان متوجه مزاياي مصرف به اندازه انواع کودهاي شيميايي بشوند و نتايج آن را در اين سال‌ها تجربه بکنند، هرچند هنوز با استانداردهاي جهاني فاصله داريم .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا