امنیتیادداشت های تحلیلی
موضوعات داغ

کدام شجاعانه است؟

یکى از صفات بسیار مهم که مهم ترین کلیدهاى پیروزى و اساسى ترین پایه هاى سربلندى و عزت انسان ها در همه عرصه ها محسوب مى شود, صفت ((شجاعت)) است.

اما در جریان اغتشاشات،امپراطوری رسانه ای دشمن تلاش کرد تا الگویی غیر واقعی از این صفت را به ذهن های نسل امروز تحمیل کند.برای نمونه عبور یک دختر هنجار شکن بدون حجاب از مقابل نیرو های حافظ امنیت را نشانه شجاعت معرفی می کند مشابه این تصویر در یکسال گذشته بسیار ساخته شده تا الگویی نادرست از شجاعت را آموزش دهد.

اما سوالی که پیش میاید این است که اگر قانون شکنی در مقابل نیرو های امنیت شجاعت است پس مقابله مردم با دستان خالی از کشور در 8 سال دفاع مقدس چیست ؟ آیا چند سال پیش که داعش تا مرز های کشور عزیزمان ایران آمد همین خانمی که با قانون شکنی در مقابل نیرو های امنیت عبور میکند می توانست شجاعتش را به نمایش بگذارد و به مقابله با آنها برود؛ مقابله که هیچ آیا جزئت عبور از کنار داعشی های وحشی را حتی در ذهن خود میتواند تصور کند؟

ولی در عمل نه شعار همین نیرو های امنیت کشور بودند که بدون ترس به مقابله با داعش در خارج از مرز های کشورمان رفتند تا حتی ما صدای شلیک گلوله ها را در داخل مرز های کشورمان ایران نشنویم

آیا آن نوجوان سیزده ساله ی قمی که (تصویر شماره 2) نارنجک به کمر بست و می دانست در کاری که انجام میدهد برگشتی نیست ولی برای دفاع از کشورش از جان شیرینش گذشت و تانک های بعثی را منفجر کرد و دشمن را به عقب راند شجاع بود یا آن خانمی که از صبر و خویشتن‌داری نیروهای جان برکف امنیت سو استفاده می کند و قانون شکنی می کند.

آیا نیرو های امنیت که شاخ غول داعش را شکستند نمیتوانستند با این رفتارها مقابله کنند؟

باید توجه داشت که شجاعت به معنای انجام اعمال غیرقانونی نیست و اقداماتی که با قوانین و مقررات یک جامعه در تضاد باشند معنایی غیر از شجاعت دارد.شجاعت یکی از ویژگی‌های انسانی است که به عنوان توانایی و آمادگی برای مواجهه با ترس، خطر، و مخاطرات و در عین حال ایجاد تصمیمات و اقدامات منطقی و مسئولانه تعریف می‌شود. این ویژگی به انسان‌ها امکان می‌دهد در مواجهه با چالش‌ها، تهدیدات، و وضعیت‌های دشوار، عملکرد مثبت داشته باشند و از ترس و مخاطرات نپرهیزند.

به نظر میرسد امپراطوری رسانه ای دشمن با تحمیل الگو های نادرست از صفت شجاعت هدف تضعیف نیروهای حافظ امنیت را دارد،تا امنیت کشور را مختل کند

اما یکی از دلایلی که این الگو های نادرست شجاعت در ذهن برخی جوان ها نفوذ کرده این باشد که الگو های واقعی شجاعت معاصر که با رشادت ها و فداکاری های خود مانع از دست رفتن حتی یک متر از این آب و خاک شدند آنطور که باید شناسانده نشده اند که رهبر معظم انقلاب در این رابطه میگویند:
“من مشتاقم که جوان‌های ما قصه‌ی جنگ تحمیلی هشت ساله را بدانند که چه بود. این را بارها گفته‌ایم؛ افراد هم گفته‌اند و تشریح کرده‌اند؛ اما یک نگاه کلان به این هشت سال، با اطلاع از جزئیاتی که وجود داشته است، خیلی برای برنامه‌ریزی آینده‌ی جوان در روزگار ما مهم است”

خبرنگار/ محمد جواد بهرامی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا