گردشگری

ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی قم به فعلیت نرسیده است

محمد آقازاده مدرس گردشگری گفت: ظرفیت گردشگری مذهبی قم مانند حرم مطهر، مسجد مقدس جمکران و حوزه های علمیه به فعلیت رسیده و در سطح ملی و بین المللی هم معرفی شده است، اما جاذبه های تاریخی و طبیعی قم به فعلیت نرسیده است.

وی در گفتگو با پایگاه خبری قم پویا افزود: به فعلیت رساندن این جاذبه‌ها به کارهای تخصصی نیاز دارد، چون نوع نگاه و نگرشی که در سطح مدیریتی استان وجود دارد تمرکز بر روی گردشگری تاریخی و طبیعی قم نیست به همین علت به فعلیت رساندن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی قم آسان نیست.

آقازاده با بیان اینکه در دنیا گردشگری یک صنعت سود آور محسوب می شود تصریح کرد: در کشور ما بویژه درقم به این صنعت تخصصی نگاه نمی‌شود از بعد اقتصادی به گردشگری نگاه نمی‌شود. زمانی که در یک مقصدی یا در یک مدیریت مقصد گردشگری روی درآمد و اقتصاد آن فکر و برنامه ریزی نشود گردشگری درآمد زا نخواهد بود.

این مدرس گردشگری با تاکید بر لزوم افزایش فرهنگ عمومی در زمینه گردشگری بیان کرد: درقم فرهنگ پذیری اتفاق نیفتاده به عبارتی به مردم آموزش میزبانی داده نشده است، در زمینه زیر ساخت هم مشکل داریم با توجه به انبوه زائران و گردشگران قم زیر ساخت موجود در حد صفر است و در شان و مقام شهر قم نیست.

آقازاده با تاکید بر لزوم نگاه سیستمی به گردشگری بیان کرد: زمانی که به بخش های مختلف گردشگری به صورت سیستمی نگاه نشود تهدیدها و چالش‌ها خودش را بیشتر نشان می‌دهد و نمی‌شود کار موثری در این زمینه انجام داد و راهکار برون رفت هم این است نگاه مسئولان تغییر کند.

وی با بیان اینکه بهترین راهکار برون رفت از چالش‌ها و تهدیدها در گردشگری قم نگاه سیستماتیک است تصریح کرد: در سیستم گردشگری کشورهای توسعه یافته در مقصد گردشگری یک مدیریت یکپارچه وجود دارد که سازمان‌های مختلف به هم مرتبط می‌کند در قم هم نیاز است استانداری، فرمانداری، میراث فرهنگی، شهرداری، اوقاف،هلال احمرو علوم پزشکی کنار هم قرار بگیرند و دست به دست هم بدهند تا با ارائه خدمات بهتر به گردشگر این صنعت را به نفع شهر خود توسعه دهند.

آقازاده توجه به توریسم سلامت را راهکاری برای افزایش اقامت گردشگر دانست و افزود: قم برای استفاده از توریسم درمانی بستری را فراهم نکرده است بیمارستان‌های موجود برای ارائه خدمات مناسب به گردشگر دارای استاندارد بین الملی نیستند.

این کارشناس گردشگری اظهار داشت: به علت نبود مدیریت در حوزه توریسم درمانی در قم پدیده دلال شکل گرفته است. این افراد سود جو از فرودگاه بیمار را به دام می‌اندازند و خیلی راحت او را به بیمارستان، درمانگاه و مطب پزشکان مورد نظر خود می‌برند به همین علت این نوع توریسم درمانی عایدات اقتصادی را برای شهرمان در بر ندارد. از سوی دیگر حضور دلالان مشکلات عدیده‌ای را برای گردشگران بوجود می‌آوردند و کسی هم پیگیر این معضلات و آسیب‌ها نیست.

این کارشناس گردشگری گفت: برای توسعه و رونق گردشگری قم لازم است استانداری، مدیریت یکپارچه گردشگری سلامت را جزئی از اولویت‌های خودش قرار دهد و این بخش را ساماندهی و مدیریت کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا