محیط زیستیادداشت های تحلیلی

حضور مسئولانه شهروندان قمی در طبیعت

چگونگی گذراندن اوقات فراغت یکی از دغدغه های همیشگی شهروندان قمی بوده است. علی رغم وجود جاذبه های گردشگری متعدد طبیعی، مذهبی و باستانی با قدمتی بیش از هفت هزار سال، عدم معرفی و تجهیز و آماده سازی مطلوب این اماکن، باعث شده است حضور در طبیعت مهمترین هدف گردشگری عمده اهالی قمی باشد. موارد فوق در کنار سبک زندگی آپارتمان نشینی، نیاز جوامع انسانی را به حضور در طبیعت را چندین برابر کرده است از طرفی فصل بهار هم انگیزه های طبیعت گردی را دو چندان می کند، سقراط معتقد است زندگی دو بخش است، یکی کار و دیگری زمان استراحت که اولی وسیله است و دومی هدف. ارسطو جمله جالبی گفته است او می گوید: ‌”حرفه و کار و شغلی را در پیش می‌گیریم تا فراغتی داشته باشیم”. پس به نظر ارسطو فراغت وضع ایده‌آلی است که هر شهروند به دنبال و در آرزویش است.

طبیعت گردی یا گردشگری مبتنی بر طبیعت شامل ” انواع گردشگری است که بر تمامی ویژگیهای طبیعی بکر یا محیط های طبیعی دست‌نخورده اشاره دارد”.
فرارسیدن فصل بهار و شور و شوق حضور در طبیعت توسط شهروندان قمی انگیزه ای شد تا در این نوشتار به کلیدی ترین اصول طبیعت گردی پایدار اشاره ای شود. امید است با رعایت این چند نکته کوچک تا حد امکان از تخریب محیط طبیعی تفرجگاه‌های زیبای استان جلوگیری شود، ضمنا خاطره تلخ حضور برخی شهروندان کاهل و غیر مسئولی که با باقی گذاشتن انبوهی از زباله‌ها، تخریب باغها و مراتع روح و روان بومیان مناطق ییلاقی را شدیدا آزار می دادند دیگر تکرار نشود و در سال جدید شاهد انتشار تصاویر تخریب ها و شکایات اهالی روستاها از حضور غیرمسئولانه اندک شهروندان قمی در این مناطق نباشیم.

مهمترین نکته این است که لازم است حتما یک کیسه همراه خود داشته باشیم و زباله‌های تولیدی خود را بویژه مواد تجزیه ناپذیر نظیر مواد پلاستیکی، نایلون، شیشه و قوطی‌ها را در آن ریخته و به محل‌های جمع آوری زباله در شهر برسانیم. موکدا تاکید می گردد که زباله ها سوزانده نشود و در کنار جاده ها حتی مکان‌هایی که انبوهی از زباله به امید آنکه توسط مسئولین محلی جمع آوری می گردد، رها نشود.

چه خوب و پسندیده است که اگر در طبیعت آلودگی و یا زباله ای از قبل مشاهده شد آنها را نیز جمع آوری کرده و منطقه را پاکسازی کنیم، تغییری که پس از این فعالیت عام المنفعه شما در منظره این تفرجگاه‌های طبیعی ایجاد می شود روحیه شما را دگرگون و احساس بسیار خوشایندی برایتان به ارمغان می آورد. افزون بر این تذکر دادن به متجاوزان به طبیعت در جهت حفظ و احیای سرمایه‌های طبیعی یک وظیفه است.

به هیچ عنوان نباید وارد مناطق حفاظت شده ممنوعه شد زیرا این مناطق از نظر تنوع زیستی آسیب پذیری بیشتری دارند، ضمنا از از بیراهه رفتن و میانبرزدن در مراتع خودداری شود تا کمترین آسیب به دامنه‌ها و پوشش گیاهی وارد شود.

هنگام استقرار و پهن زیرانداز مراقب رُستنی‌های منطقه بوده و سعی شود برای گرم کردن غذا و تهیه چای از اجاق گاز کوچک سفری استفاده شود، در صورت لزوم به روشن کردن آتش، توجه شود از روشن کردن آتش در مکان‌های جدید و نو جدا خودداری شود زیراکه پوشش گیاهی آن قسمت نیز از بین می‌رود. بهتر است از ذغال آماده استفاده شود و خاکستر آتش نیز با آب و خاک خاموش شود.

نوشتن یادگاری بر روی درختان، سنگها و صخره های کوهستانی، همچنین آسیب رساندن به آشیانه‌های طبیعی جانوران همگی تخریب طبیعت و جانور آزاری است و هیچ انسانی با عقل سلیم اینکار را نمی‌کند.

شماره 1504 را به یاد داشته باشید در صورت مشاهده هرگونه تخریب در عرصه‌های منابع طبیعی ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی را خبر کنید.
و در نهایت اینکه هر مکانی را به گونه‌ای ترک کنید که گویی هرگز به آن منطقه نرفته‌اید.

عباس جعفری
کارشناس رسانه و محیط زیست

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا