مدیریت شهرییادداشت های تحلیلی
موضوعات داغ

جانمایی اعضای مسکن ملی قم در روستاهای اطراف، صدای مردم را درآورد

هفته گذشته خبری بر روی خروجی رسانه های استان قم با این مضمون آمد که قرار است در روستاهای اطراف استان از جمله طایقان، اسلام آباد بخش قنوات و طغرود مسکن ویلایی ساخته شود و طراحی مسکن های ویلایی بلافاصله بعد از تعطیلات عید فطر و با آغاز مراحل مقدماتی ساخت انجام می‌شود که این خبر واکنش هایی از سوی شهروندان عضو مسکن ملی قم را در پی داشت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در حاشیه جلسه شورای برنامه‌ریزی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان قم برای متقاضیان مسکن ملی در استان قم طرح ویلاسازی دنبال می‌شود.

محمد صادقی با تاکید بر اینکه شرایط تسهیلات مسکن ویلایی با آپارتمانی تفاوتی ندارد، گفت: مبلغ تسهیلات پیش‌بینی شده برای هر دو پروژه ویلایی و آپارتمانی در استان قم یکسان است و هزینه زمین نیز به صورت 99 ساله دریافت می‌شود با این تفاوت که در آپارتمان‌سازی واحد تکمیل به افراد واگذار می‌شود اما در ویلاسازی بعد از صفرکاری واحدها به متقاضیان واگذار می‌شود تا ادامه کار توسط خود آنان دنبال شود.

با توجه به تصمیم جدید مسئولان در خصوص ساخت مسکن ویلایی خارج از محدوده شهر قم به گفت و گو با اعضای مسکن ملی قم نشستیم که در ادامه از پیش رو می‌گذرانیم:
یکی از اعضا که از سال 1400 ثبت نام کرده است و در صف تصمیم گیری مسئولان استان است در این رابطه می‌گوید: “واقعا نمیدونم باید چیکار کنم، من اصلا شرایط اینکه بخواهم بروم در روستاهای اطراف قم ساکن شوم را ندارم چون کار و زندگی و همه چیز من داخل شهر است، چطور بروم روستا زندگی کنم و بخواهم هر روز خودم و خانواده ام بیایم شهر بدون وسیله نقلیه؟ اونم با این همه قسط و آورده اولیه و وامی که قراره حدود برجی 9میلیون و نیم قسط بدیم.”

یکی دیگر از اعضای مسکن ملی که هنوز تخصیص پروژه نشده است می‌گوید: “مسئولین استان چه فکری کردند که کاسب و کارگر و کارمند و.. که بچه مدرسه ای دارد، چطور ممکنه از این مناطق هر روز بروند قم و برگردند روستا؟ مگر قرار نبود مسکن ملی در قم باشد تا هم قیمت ها شکسته بشه، و هم مردم در آسایش و رفاه زندگی کنند.”

عضو دیگری که دو سالی از واریزی آورده اولیه اش می‌گذرد، می گوید: “فاصله مرکز شهر قم تا روستای طایقان 25 کیلومتر تا اسلام آباد 40 کیلومتر و تا طغرود 50 کیلومتر است، یعنی متوسط فاصله مسکن های ویلایی تا شهر حدود 40 کیلومتر است، آخه این چه منتی بر سر مردم است که می‌گویند خانه ویلایی برای قم اختصاص دادیم.
کسی که همه اموراتش در قم است باید هر روز 80 کیلومتر برای یکبار رفت و آمد طی مسیر داشته باشد. یه خسته نباشید به مسئولین بگید با این دلسوزی و مردم داری.”

بعد از جانمایی مسکن ملی قم در شهر جدید امیرکبیر که فاصله 70کیلومتری از قم داشت با اعتراض شدید مردم قم مواجه شدند و مسئولین تصمیم گرفتند که زمین های مبحوس شده توسط برخی ارگان های خاص که سال هاست بلااستفاده مانده، بازپس گیری کنند و داخل قم مسکن سازی انجام شود که در این امر اقداماتی صورت گرفت ولی هنوز زور مسئولین به برخی از ارگان ها نرسیده و این زمین ها احصاء نشدند و این امر باعث شده بعلت کمبود زمین شهروندان قمی در روستاهای اطراف برای ساخت مسکن جانمایی شوند.

این تصمیم مسئولین جهت ساخت مسکن در روستاهای اطراف باعث شده برخلاف کاهش قیمت مسکن، قیمت زمین ها و منازل روستاهای اطراف بصورت چشم گیری افزایش پیدا کند و چالش های رفت و آمد شهروندانی که وسیله نقلیه ندارند و یا برای تکمیل آورده اولیه وسیله نقلیه خود را باید بفروشند و نگرانی نحوه تحصیل فرزندان آنها در شهر، صدای مردم را درآورده است.

البته این شیوه جدید ساخت و ساز ویلایی که متولیان امر تا مرحله اسکلت آماده کنند و الباقی را اعضاء مسکن ملی تکمیل کنند، نیاز به کار کارشناسی دارد و سنجش همه جوانب را می طلبد و سوال اینجاست که اگر این شرایط برای مسئولین هم بوجود بیاید، آیا حاضرند در روستاهای اطراف قم ساکن شوند.

مجتبی روحانی نژاد
خبرنگار قم پویا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا