مدیریت شهری

تعلل شهرداری در جمع آوری ریل متروکه

یادداشت اختصاصی قم پویا/

دیر زمانی بود که مردم قم با صدای سوت قطار قم آشنا شده بودند خط آهنی که را به اصفهان واصفهان را به یزد مرتبط می کرد در19خرداد ماه سال 1328رسما شروع به کار کرد اما با گسترش شهر نشینی راه آهن درمرکزشهر قرار گرفت به همین علت صدای عبور و مرور قطار و لرزش حاصل از عبور قطار برای ساکنان حوالی ریل به یک معضل تبدیل شده بود

بعد از اعتراضات مردمی و همت نماینده شهر تصمیم گرفته شد که عبور قطار از ریل مرکز شهر ممنوع شود هرچند که اجرای این تصمیم با کش وقوس های زیادی همراه بود ولی سرانجام مدیریت شهری هم به این نتیجه رسید که برای بهبود عبور مرور این ریل متروکه نیاز به جمع اوری دارد اما شکل اجرایی به خود نگرفته بود ،یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به قم جمع آوری ریل‌های متروکه داخل شهر بود که مدت‌ها اجرای آن متوقف مانده بود که این کار از هفته‌های قبل شروع شده است.

هفته گذشته در آخرین روزهای فصل بهار امسال در خرداد ماه با کذشت شش ماه از مصوبات سفر اندکی از ریل و خاک آن برداشته شد قرار بود ریل‌های موازی بلوار امام رضا (ع) به طول ۸ کیلومتر، مرحله دوم این طرح هم از ایستگاه مرکزی تا مسجد مقدس جمکران به طول ۷ کیلومتر در دو مرحله جمع آوری شود.اما در طول این 6ماه اقدام موثری صورت نگرفته است. اما آنچه که ما شهروندان قم می بینیم ریل برداری محسوس نیست درواقع سوال شهروندان در خصوص تعلل شهرداری در سرعت بشخدن به داد جمع آوری ریل متروک است.

عباس حلوایی زاده معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در چهل و ششمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم در سالن جلسات ساختمان شهید باکری، اخذ مجوز ردیف بودجه جهت جمع‌آوری ریل‌های متروکه به همراه خاک‌برداری و جدول‌گذاری را موردتوجه قرار داد و اظهار داشت: در مجموع حدود ۱۵ کیلومتر از ریل‌های متروکه قم جمع‌آوری خواهد شد که حداقل در فاز نخست آن باید ۳۰ میلیارد تومان هزینه شود.

وی در ادامه گفت: طبق آخرین نظر شورای برنامه‌ریزی استان، پل بلوار امین در قالب این طرح جمع‌آوری و تخریب خواهد شد، که با اجرای این طرح پیش‌بینی می‌شود تا ترافیک بلوار امین تشدید شود که لازم است تا تدابیر لازم جهت مدیریت بهتر ترافیک از هم‌اکنون انجام بگیرد.
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم نیز در این باره گفت: شهرداری بر تعهدات خود جمع‌آوری ریل‌های متروکه متعهد است و جمع‌آوری ریل‌های متروکه را قبل از انجام این واگذاری شروع کرده است.

سیدابوالفضل اسماعیلی در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، به جمع‌آوری ریل‌های متروکه و فرسوده راه‌آهن در سطح شهر اشاره کرد و اظهار داشت: جمع‌آوری ریل راه‌آهن فرسوده یکی از پروژه‌هایی است که علاوه بر خواست مدیریت شهری، مورد تأیید مسئولان استانی و کشوری بوده و یک توافق استانی مناسب برای آن وجود دارد.

وی اجرای کامل این پروژه را نیازمند کمک‌های استان و توجه نمایندگان مجلس برای اخذ اعتبارات ملی و زمین معوض دانست و افزود: طبق مصوبه سفر ریاست جمهوری به قم، مقررشده جهت پاسخگویی به مالکین و یا معارضین، ۸۰ هکتار از اراضی پردیسان از محل بازپس‌گیری اراضی اتمام مهلت واگذاری و قراردادی به شهرداری واگذار شود.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم اهمیت واگذاری این اراضی برای تعیین تکلیف مالکیت‌ها و معارضین را موردتوجه قرار داد و گفت:امیدواریم با کمک مدیریت استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هرچه زودتر این واگذاری محقق شود تا شهر قم بتواند از این فرصت به وجود آمده در جهت توسعه شهری استفاده کند.

وی با تأکید بر اینکه تا امروز درخواست‌ها، نامه‌ها و مواردی از معارضین و مالکین زمین‌های این ریل‌های متروکه دریافت شده است، گفت: شهرداری بر تعهدات خود در جمع‌آوری این ریل‌ها متعهد است و جمع‌آوری ریل‌های متروکه را قبل از انجام این واگذاری شروع کرده است.
به نظر می رسد یکی از دلایل تعلل شهرداری درجمع اوری مسیر 15کیلومتری ریل متروکه جذب پیمانکار باشد که امیدواریم این مهم هرچه سریعتر انجام شود.چرا که یکی از مطالبات شهروندان جمع آوری همین ریل های متروک از مرکز شهر است ./ قم پویا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا