محیط زیستیادداشت های تحلیلی

جولان موش های ویرانگر در استان قم

معظلی که این روزها بخشی از مردم قم را درگیر و ناراحت کرده است، جولان موش های ویرانگر در استان است. موش هایی که از طریق فاضلاب و کانال های آبی وارد سطح شهر قم شده و در محلات مختلف و کوچه و منازل مردم پخش می شوند. این موش ها نه تنها منازل را آلوده می کنند بلکه به بیماری های خطرناکی منجر می شوند.

موش ها باعث تخریب اموال مردم و وسایل نقلیه شده اند و از غذاها، مواد آشامیدنی و زباله های خانگی تغذیه می کنند که این امر ممکن است منجربه آلودگی غذایی و محیط و انتقال بیماری ها در بین مردم شود.

حضور موش ها حتی در اطراف حرم مطهر و جمکران موجب نگرانی و نارضایتی زائرین و مردم قم شده است. حضور این موجودات که فضله آنها نجس است در مکانی مقدسی که محل زیارت زائران و مسلمانان از سراسر جهان است، مناسب وجهۀ توریستی و مذهبی شهر قم نیست؛ لذا برای جلوگیری از این امر، مبارزه با موج مهاجم موش ها از طریق سمپاشی و سایر روش های مؤثر ضروری است.

کنترل و مهار فاضلاب های شهری، جمع آوری بموقع زباله ها، لایروبی جوی ها و استفاده از سموم و تله های موش کٌش به عنوان مهم ترین راهکارها برای مبارزه با این موجودات مضر در بین کارشناسان عنوان شده است.

مسئولین ذیربط در قم معتقدند که طرح های مبارزه با موش ها باید به صورت گسترده و با همکاری همه ارگان های مرتبط در شهر قم اجرا شود تا از شیوع بیماری های مختلف جلوگیری به عمل آید ولی تا کنون بصورت جدی این امر محقق نشده است.

قم پویا این موضوع را در روز های آینده بیشتر بررسی خواهد کرد

 

مجتبی روحانی نژاد
خبرنگار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا