اخبار استان قمفناوری اطلاعات

معاون استاندار قم:قم جزو 3 استان برتر کشور در ضریب نفوذ اینترنت

دکتر مهدی قریشی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم، در گردهمایی فعالین عرصه فناوری اطلاعات که به همت سازمان نظام صنفی رایانه قم در تالار شهرآفتاب برگزار شد در گفت و گو با خبرنگار قم پویا به بررسی وضعیت حوزه فناوری اطلاعات در استان قم پرداخت و در این باره گزارشی را ارائه کرد. در ابتدای گفت و گو، دکتر قریشی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم فرا رسیدن روز "فناوری اطلاعات" را به فعالین این عرصه در استان قم تبریک گفت و در این رابطه اشاره کرد که در اسناد بالادستی استان، به خصوص در سند آمایش، به حوزه فناوری اطلاعات توجه ویژه‌ای شده است.

قم جزو 3 استان برتر کشور در ضریب نفوذ اینترنت

وی همچنین به ظرفیت‌های بسیار خوبی که در حوزه فناوری اطلاعات در استان قم وجود دارد، اشاره کرد و گفت: استان قم در ضریب نفوذ اینترنت جزو 3 استان برتر کشور است که این امر نشان دهنده ظرفیت ها و زیرساخت‌های بسیار خوبی است که در حوزه سخت‌افزاری و فناوری اطلاعات در استان وجود دارد.

معاون استاندار قم تاکید کرد که توسعه حوزه نرم در فناوری اطلاعات از اولویت‌های معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری است و در این راستا از ابتدای فعالیت معاونت، توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته‌اند. به علاوه، او به شبکه سازی و متشکل کردن ماثرین و فعالین حوزه فناوری اطلاعات اشاره کرد و با این رویکرد، مجموعه کنشگران حوزه فناوری اطلاعات را در یک شورایی جمع کردند و نظرات آنها را دریافت میکنند.

تدوین سند راهبردی فناوری اطلاعات استان قم

دکتر قریشی در ادامه، به شورای فناوری اطلاعات در استان قم اشاره کرد و اینکه این شورا متشکل از یک بخش دولتی [سازمان‌هایی که در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند] و یک بخش غیردولتی است؛ تاکید کرد که نباید تصمیم‌گیری‌هایی که در حوزه فناوری اطلاعات گرفته می‌شود، پشت میز و در اتاق بسته باشد و بازیگران و موثرین این تصمیمات باید حضور و مشارکت داشته باشند. به علاوه، او از حضور نمایندگان بخش‌های مختلف در جلسات شورا جهت تدوین سند راهبردی فناوری اطلاعات استان قم یاد کرد.

دکتر قریشی به این نکته اشاره کرد که برای توسعه حوزه فناوری اطلاعات در استان قم، ارتقای دانش و فن‌آوری، توسعه شبکه‌های ارتباطی و تجهیزات الکترونیکی و ایجاد فضای کارآفرینی و نوآوری بسیار مهم است. به علاوه، به ضرورت ایجاد همکاری و هماهنگی بین بخش‌های مختلف جامعه از جمله دانشگاه‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات برای توسعه حوزه فناوری اطلاعات در استان قم اشاره کرد.

شهرک فناوری اطلاعات متعلق به همه فعالین عرصه فناوریست

وی در خصوص شهرک فناوری اطلاعات، افزود: در حدود 15 سال پیش، ساخت شهرک فناوری اطلاعات در استان قم تصویب شد. در آن زمان، مشکلاتی مرتبط با سند زمین شهرک وجود داشت که در دوره استانداری اقای شاهچراغی، با دستور وی و با تلاش دولت فعلی، مشکلاتی که در خصوص سند در راه و شهرسازی وجود داشت، حل شد.

اما در سفر رئیس جمهور به استان قم، مصوب شد که زمین شهرک فناوری اطلاعات به پارک علم و فناوری اطلاعات واگذار شود. با توجه به حساسیت مسئله، این تصمیم به تهران ارجاع داده شد و در حال حاضر در مرحله ابلاغ تصمیم نهایی درباره متولی این امر هستیم.

مهمترین نکته این است که زمین شهرک فناوری اطلاعات متعلق به فعالان حوزه فناوری اطلاعات است و برای استان قم تفاوتی ندارد که متولی آن بر عهده اعضای فناوری اطلاعات، سازمان نظام صنفی رایانه قم، پارک علم و فناوری و یا شرکت شهرک‌ها باشد.

معاون استاندار قم همچنین به این نکته اشاره کرد که توسعه حوزه فناوری اطلاعات در استان قم، می‌تواند گامی مهم برای توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی در این استان باشد. به علاوه، این توسعه می‌تواند بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به شهروندان و بهبود فرایندهای اداری و اقتصادی در استان قم را نیز به همراه داشته باشد.

در پایان گفت و گو، دکتر قریشی با اشاره به اینکه توسعه حوزه فناوری اطلاعات در استان قم به عنوان یکی از اولویت‌های مهم معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری قرار دارد، خاظرنشان کرد: برای دستیابی به این هدف، تلاش‌هایی در جهت توسعه زیرساخت‌های لازم و همکاری با بخش‌های مختلف جامعه فناوری اطلاعات استان در دستور کار قرار دارد.

 

*گفت و گو از: مجتبی روحانی نژاد

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا