پزشکییادداشت های تحلیلی

وقت طلایی زیر چرخهای آمبولانس فرسوده

اصطلاح وقت طلایی در بین پرسنل کادر درمان کاملا شناخته شده است .

۴ دقیقه اول ایست قلبی که اگر در این مدت خونرسانی به شبکه مغزی برقرار نشود حتی در صورت زنده ماندن بیمار و بازگشت ضربان قلب او ، لطمه های جبران ناپذیری به بیمار وارد می آید که گاهی زندگی را برای بیمار نجات یافته و اطرافیان او سالها مشکل و چالش زا می نماید .

از این بابت رسالت اورژانس پیش بیمارستان بسیار مهم است ، درست است که همکاران اورژانس پیش بیمارستانی ، خود در زمین اقدامات درمانی تبحر کافی دارند اما نگهداشتن بیمار در مقصد و ادامه درمان اورژانسی قطعا محدودیت دارد و از طرفی مراقبت یک نفره در آمبولانس نیز کاری مشکل است ، لذا زود رسیدن بیمار اورژانس به اولین مرکز درمانی مجهز و برقراری خونرسانی مغزی در وقت طلایی ، اولویت اساسی است .

در این میان ، استفاده از وسیله نقلیه مناسب و لزوم فرهنگ عمومی همکاری با خودروی امدادی دو شرط اساسی است که راه اندازی اورژانس هوایی و موتوری در همین راستا بوده است .

اما ناوگان آمبولانس های پیش بیمارستانی که سالهاست نوسازی نشده است ، شایسته توجه ویژه است ، تصویر این خبر برای بامداد روز جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ در شهر سلفچگان است که البته ظاهرا ماموریتی در جریان نیست و روشن کردن آمبولانس به منظور آماده سازی برای ماموریت احتمالی و اقدامی پیشگیرانه است .

لذا لازم است مسئولین ارشد استان اولا برای تجهیز اورژانس پیش بیمارستانی قم به آمبولانس های مجهز اقدام موثر داشته باشند و ثانیا نسبت به جبران زحمات کادر زحمتکش اورژانس پیش بیمارستانی که معوقات آنها ماه ها تاخیر دارد و پرداخت نشده است اقدامی نمایند .

غلامرضا قدمی
خبرنگار حوزه سلامت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا