یادداشت های تحلیلی

جلوه های ایثار در پرستاری از کودکان قم

همشهریان عزیز قمی، کم و بیش از همه‌گیری اخیر بیماری آنفلوآنزا در کودکان شهرمان با خبر شدند؛ این همه‌گیری بیش از همه دامان کارکنان بیمارستان حضرت معصومه (س) را گرفت که تنها مرکز تخصصی کودکان استان است.

شامگاه روز پنجشنبه ۱۲ بهمن ماه، رئیس و اعضای هیات مدیره نظام پرستاری قم جهت بازدید و عرض “خداقوت” به نمایندگی از همشهریان عزیز قمی در این مرکز حضور یافتند و ساعتی را به دیدار با پرستاران و سایر کارکنان گذراندند و پای درد دل ایشان نشستند.

در میان انواع مشاغل بهداشت و درمان، پرستاری از نظر سختی کار جسمی و روحی پیشتاز است و در میان انواع پرستاری نیز پرستاری از کودکان از جمله سخت‌ترین‌ها است.

کارکنان پرستاری تنها مرکز تخصصی کودکان شهرمان از سختی‌های شخصی کمتر گفتند؛ جایی که همکار خانم که همسرش در همان شب در مجتمع شهید بهشتی بستری بود و او نتوانسته بود شیفت خود را واگذار و کنار همسرش باشد، بغض امانش نداد اما گلایه‌اش این بود که با این حال روحی نمی‌تواند خدمت مطلوبی ارائه دهد.

اگر چه با کاهش محدود تعداد بیماران، تخت‌های اضافه شده در راهروها خالی رویت می‌شد، اما ساختمان کوچک و کمبود فضای درمانی برای بیمار و همراه و کارکنان، از جمله نکات مشترک همه پرسنل بود و دیر شدن پرداخت معوقات در این شرایط سخت کاری هم ترجیع‌بند گلایه‌های ایشان بود.

خوب است که هم مردم شریف ما بدانند و هم مسئولین و نماینده‌های مجلس در جریان باشند که نیروهای پرستاری که اکثراً خانم‌ها هستند و بیشترشان مادر و همسر بوده و مَشغله منزل را هم دارند، به دلیل کمبود نیرو مجبور به اضافه کاری هستند که مبلغ آن عموما بین ساعتی ۲۰ تا ۳۰ هزارتومان و مشمول مالیات پلکانی است؛ که تسویه خرداد ماه ۱۴۰۲ به تازگی انجام شده و الباقی هنوز مانده است و این فرشتگان خدمت می‌بایست در این شرایط به مصاف همه‌گیری‌های ویروسی بروند.

توصیه ای که به‌عنوان خبرنگار حوزه سلامت دارم این است که در قانون حمایت از جمعیت، بخش ویژه‌ای برای مادران شاغل و به خصوص پرستاران باز شود که ایشان بتوانند در کنار صعوبت شغل به فکر فرزندآوری بوده و از طرفی بتوانند مرهم آلام فرزندان و مادران دیگر باشند.

غلامرضا قدمی
خبرنگار حوزه سلامت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا