گردشگری

در حوزه فرش دستباف قم،نیازمند آسیب شناسایی هستیم

تعاونگر فعال حوزه فرش دستباف قم با بیان اینکه هرسال در زمینه تولیدات و صادرات فرش دستباف با کاهش مواجه‌ایم گفت: در حوزه فرش دستباف قم نیازمند آسیب شناسایی هستیم.
مجید درخشش فر در گفتگو با پایگاه خبری قم پویا با اشاره به اینکه هنوز تولید و بازارهای موجود فرش قم مناسب است و نسبت به دیگر فرش‌های استان‌های کشور جایگاه مطلوبی را دارد گفت: این شرایط به نسبت گذشته مورد رضایت تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش قم نیست و حتی احتیاجی به جایگزین کردن تابلو فرش برای فروش را نداریم هرچند که تابلو فرش نیز بازار خود را دارد و فقط به جهت نرخ بالای تورم در کشور تولید فرش برای بافندگان مقرون‌ به‌ صرفه نیست و این امر درصدی از تولید را کاهش داده است.

درخشش فر به پیشرفت‌های فوق‌العاده در زمینه آیه‌ بافی در قم اشاره کرد و گفت: استان قم به دلیل سبقه مذهبی در این زمینه نیز نسبت به دیگر استان‌ها سرآمد است.
این تعاونگر فعال حوزه فرش دستباف قم با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون یک شرکت چینی در قم فرش خریداری کرد که این خرید نفس تازه‌ای برای تولیدکنندگان ایجاد کرد، افزود: متأسفانه در زمینه تبلیغات ضعف داریم چراکه فرش قم فرش عمدتاً صادراتی بوده است و تولیدکنندگان و صادرکنندگان نیازی به تبلیغات در سطح عموم احساس نکردند و دولت بهتر است به‌ جای جوایز در نظر گرفته اقدام به تبلیغات در سطح کشورهای خارجی و بازارهای هدف فرش کند تا بتوان میزان بازار و صادرات این کالای ارزشمند را افزایش داد.
درخشش فر با بیان اینکه تنها 10 درصد از تولیدات فرش دستباف قم توسط قمی ها بافته می شود تصریح کرد: باید دقیق بررسی شود کجای کار کوتاهی شده است که تا حدودی بازار را از دست داده ایم و از سوی دیگر تولیدکنندگان هم از ادامه فعالیت انصراف می دهند.

وی تصریح کرد: در احیای هنر فرشبافی در ایران هر ارگان و دولتی را نگاه کنید نقشی دارد صدا و سیما در این زمینه نقش برجسته ای دارد شما دقت کرده باشید یکی از بافندگان فرش دختران و زنان هستند حتی یک بار هم در طول این سال‌ها نشنیدم رادیو پیام و دیگر شبکه های رادیویی در سلام کردن به شنوندگان دختران و زنان قالیباف را مورد توجه قرار دهند و از کار و تلاش آنان که برای خرج و مخارج خانه تلاش می کنند تقدیر شود و یا در مناسب‌ها تاکنون ندیده ایم از زنان و دختران قالیباف تقدیر شود اساسا در تبلیغات قالیبافی همیشه نگاه منفی بوده درحالی که قالیبافی به خاطر ظرافت و لطافتی که دارد بویژه در فرش ابریشم زنان و دختران می‌توانند هنر آفرینی کنند ولی حتی یک مورد هم از هیچ بافنده ای تقدیر نشده است.

درخشش فر به نقش آموزش و پرورش در احیای قالی دستباف به عنوان یک اثر هنری می‌گوید: در کتاب های درسی دانش آموزان در باره ارزش و اهمیت قالی دستباف مطلبی ندارد. چطور ما انتظار داریم دختران ما در کنار مطالعه درس و دانشگاه به هنر قالیبافی به عنوان یک شغل پاره وقت به آن نگاه کنند؟ در حالی که برخلاف شغل‌های کاذب و نچندان مناسب زنان و دختران مانند فروشندگی و یا دست فروشی، فرشبافی آن هم در خانه در کنار والدین برای آنها بسیار مناسب است چرا که در کنار سلامت جسمی سلامت روانی آنان نیز حفظ می شود.

مدیر عامل تعاونی فرش دیبا ترنج افزود: بارها دیده شده است دختران جوان برای شغل های پاره وقت به شغل‌هایی رو می‌آورند که مناسب آنان نیست و به علت تجربه کم آسیب‌هایی در فضای بیرون از خانه سلامت روانی آنان را تهدید می کند، اما در قالیبافی این دست آسیب‌ها وجود ندارد.
درخشش فر بیان کرد: اداره کار می‌تواند با بیمه کردن قالیبافان برای اشتغال دختران و زنان قالیباف آینده آنان را تضمین کند، ولی در سال های اخیر شاهد هستیم که درروند بیمه کردن قالیبافان وقفه ایجاد شده است.
وی اظهارداشت: در اعطای تسهیلات توجه نمی ‎‎‎‌کنند که قالیبافی مثل کارهای دیگر نیست که زود بازه باشد اگر در ابعاد بزرگ باشد یکی دو سال زمان می‎ برد تا فرش را از دار قالی پایین بیاید و سرمایه بازگردد، اما آنها زمان برگشت را یکساله در نظر می‌گیرند که برای تولید کننده فرش شرایط دریافت تسهیلات مهیا نیست.
درخشش فر بیان کرد: در دهه 60 با تمام مشکلات سالانه بیش از یک میلیارد دلار صادرات فرش دستباف به خارج از کشور داشتیم اما در سال های اخیر میزان صادرات به 60 تا 50 میلیون دلار کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه فرش ایران به‌ عنوان یک کالای لوکس و تشریفاتی در دنیا شناخته می‌شود گفت: متأسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها نتوانستیم بازارهای خود را در دنیا نگهداریم و بازارها را از دست دادیم. امریکا، آلمان، ایتالیا، سوئیس بازارهای بزرگ ایران بودند، ولی امروزه هیچ خریدی از ما ندارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا