اقتصادی
موضوعات داغ

شهرک صنایع دستی قم ساخته می شود

در نشست خبری مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی قم خبرداد: شهرک صنایع دستی قم ساخته می شود

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم گفت: با همکاری میراث فرهنگی قم شهرک صنایع دستی در قم ساخته خواهد شد.

به گزارش قم پویا، روح الله ابراهیمی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه قم افزود: برای ایجاد این شهرک 20هکتار در نظر گرفته شده است که در صورت تامین زمین سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
وی با بیان اینکه در استان قم ظرفیت 13خوشه صنعتی شناسایی شده است بیان کرد: هم اکنون خوشه کفش، انگشتر، فرش دستباف انجام شده است که ببسیار موفق بوده است.
ابراهیمی با بیان اینکه مهمترین درآمد ما از محل واگذاری زمین صنعتی است، گفت: ما در حقیقت یک شرکت خودگردان و متکی به منابع داخلی هستیم اما سعی کردیم 90 درصد درآمدی که کسب می‌کنیم را در حوزه زیر ساخت هزینه کنیم.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم در ادامه اعلام داشت: در سال 1401 اقدامات خوبی در حوزه فعالیت‌های محیط زیستی داشتیم که در حوزه تامین گاز در شهرک‌‎های صنعتی شکوهیه، الغدیر و محمودآباد حدود بیش از 70 کیلومتر شبکه توزیع گاز اجرا و در تامین برق نیز حدود 40 کیلومتر شبکه برق و روشنایی در سال گذشته ایجاد کردیم.
وی ادامه داد: پست فوق توزیع شکوهیه را نیز وارد مدار کردیم که این پروژه حدود سه سال به طول انجامید و سال گذشته به بهره برداری رسید و پست 230 نیز در هفته دولت وارد مدار خواهد شد که این اقدام بخشی از مشکلات حوزه تامین برق را مرتفع خواهد کرد.
ابراهیمی در حوزه تامین آب بیان داشت: تامین آب پایدار برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی از دیگر اقدامات ما بوده است که در این راستا حدود 300 لیتر بر ثانیه پساب تسویه خانه شهری قم را خریداری کردیم که در فاز اول 22 کیلومتر خط انتقال پساب اجرا شد و یک برنامه تکمیلی داریم تا بحث تسویه ثانویه این پساب انجام شود و در صنایعی غیر از صنایع غذایی و بهداشتی و آرایشی از آن استفاده کنیم.
وی دیگر پروژه‌های عمرانی شرکت شهرک‌های صنعتی را برشمرد و گفت: اجرای شبکه معابر و آسفالت، احداث ایستگاه آتش نشانی و احداث واحدهای کارگاهی برای استقرار واحدهای کوچک از جمله اقداماتی است که در حوزه زیر ساخت انجام گرفته است که شهرک‌های صنعتی به لحاظ ریالی 8 هزار میلیارد ریال در حوزه عمرانی هزینه کرده است که نسبت به سال‌های گذشته رشد 100 درصدی داشتیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم، از اقبال سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در قم بویژه در شهرک شکوهیه خبر داد و اظهار داشت: سال گذشته دوبرابر سال قبل قرارداد منعقد کردیم یعنی در سال 1401 حدود 421 قرارداد در این راستا منعقد شده است.

ابراهیمی از بهره برداری از پست فوق توزیع شهرک شکوهیه خبر داد و گفت: این پروژه حدود سه سال به طول انجامید و سال گذشته به بهره برداری رسید و پست 230 نیز در هفته دولت وارد مدار خواهد شد که این اقدامات بخشی از مشکلات حوزه تامین برق را مرتفع خواهد کرد.
وی با اشاره به توجه کشورهای توسعه یافته به مقوله صنایع کوچک و متوسط بیان داشت: این نشان از اهمیت جایگاه این صنایع دارد که اولویت اساسی در توسعه برنامه‌های اقتصادی کشورها توجه به چنین صنایعی است.
ابراهیمی افزود: از آنجاییکه صنایع کوچک، صنایعی چابک و انعطاف پذیر هستند و ریسک پذیری بالایی دارند لذا توجه به آنان حائز اهمیت است و از سویی دیگر چون در دنیا همه سیاست گذاران به دنبال ایجاد رفاه برای افراد هستند و به دنبال برقراری رفاه عمومی و استقلال اقتصادی هستند، بخشی از این چشم اندازدر گرو توجه به صنایع کوچک است.
وی خاطرنشان کرد: در مجموعه حاکمیت نیز از ابتدای پیروزی انقلاب و از بعد از جنگ تحمیلی، همه دولت ها بر این موضوع توجه داشتند که در حوزه توسعه اقتصادی بتوانند پیشرفت قابل توجهی داشته باشند که ماحصل آن پیشرفت و آبادانی کشور بوده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم با اشاره به تاکید رهبری بر توجه به اقتصاد گفت: توجه رهبری در ده سال اخیر به اقتصاد و تولید نیز به اهمیت این موضوع اشاره دارد.
وی همچنیبن تعداد شهرک‌های صنعتی قم را برشمرد و اظهار داشت: 7 شهرک صنعتی و 4 ناحیه صنعتی در قم وجود دارد که نواحی صنعتی مربوط به وزارت جهاد بود که با رویکرد استقرار صنایع بخش کشاورزی ایجاد شد و در سال 84 از وزارت جهاد منفک شد و به وزارت صنعت اضافه شد و مدیریت آن به شهرک‌های صنعتی واگذار شد.
وی در ادامه با اشاره به ارتقای ظرفیت واحدها گفت: فعالیتی که در سال 401 با پیشنهاد ما شکل گرفت، ارتقای ظرفیت واحدها بود که حدود 100 واحد اعلام آمادگی کردند برای اینکه مشاورین ما کنارشان قرارگیرند و برای حرکت به سمت افزایش ظرفیت برنامه ریزی کنند.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: کمک به توسعه بازار محصولات، شناسایی واحدهای مستعد دانش بنیان، برگزاری دوره‌هایی برای واحدهای صنعتی جهت ارتقای کار از دیگر اقدامات ما بوده است.عکاس:محمد جواد بهرامی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا