یادداشت های تحلیلی

آب قم قند و عسل می شود! اگر …

به نقل از برخی رسانه ها اخیرا بختیاری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب قم گفته: در صورت بهبود وضعیت بارندگی‌ها در این استان، افزایش تخصیص حقابه‌ها و به خصوص سرشاخه‌های دز، کیفیت آب قم بهبود خواهد یافت.

این کشف بزرگ ایشان مخاطب را یاد این بیت شعر می اندازد که:
از کرامات شیخ ما اینست
شیره را خورد و گفت شیرین است!

کیفیت آب شرب بسیاری از محلات قم آنقدر کاهش یافته که حتی دستگاه‌های آب‌شیرین کن هم قادر به تصفیه آن نیست و مکررا باید فیلترهای آن تعویض شود و قطعات دیگر این دستگاه‌ها نیز تخریب می شوند.

این شوری و تلخی آب زمانی دوچندان می شود که آب شهرهای اطراف از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است؛ در حالی که این تنش آبی و هوایی برای آنها هم بوده و فرقی بین قم و دیگر شهرها نیست.

قطعا شهروندان قمی این را بهتر می دانند که کاهش کیفیت آب شرب، ناشی از کاهش نزولات آسمانی و خالی شدن سفره های آب زیرزمینی است و اگر بارندگی در بالادست سد کوچری و سرشاخه های دز به میزان کافی افزایش یابد، قطعا موجب بالاآمدن میزان ذخائر پشت سد شده و افزایش کیفیت آب را شاهد خواهیم بود؛ پس این مسئله ساده که کودکان ابتدایی هم آنرا می دانند، چه لزومی به بیان دارد؟

از نگاه برخی کارشناسان بیان این موضوع بیشتر سرپوش گذاشتن روی عدم توانایی برای گرفتن حق آبه استان قم است. وقتی مدیر آب و فاضلاب توان مواجهه و چانه زنی در وزارت نیرو برای دفاع از حق مردم را ندارد، طبیعی است که به بیان یکسری الفاظ و جملات سطحی و عامیانه متوسل شود؛ البته این ایراد به مشاورین رسانه ای ایشان هم وارد است که بدون توجه به فهم و شعور مخاطب، مطالبی را منتشر می کنند که هیچ توجیهی برای رفع مشکل مردم ندارد.

بهتر بود ایشان توضیح می دانند در این ۲ سال عمر مسئولیت شان چقدر برای حفظ میزان حق آبه قم و جلوگیری از بذل و بخشش آن به شهرها و استان‌های دیگر تلاش کرده اند؟

در هر صورت شرکت آب و فاضلاب باید بجای انداختن توپ در آسمان و زمین خداوند، گزارشی از مواجهه و مقابله با دست اندازی های دیگر شهرها به حق آبه استان قم بدهد.

خلاصه که آب قم قند و عسل می شود! اگر ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم بدهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا